Waarom kent (kende) België zoveel downloadlimieten? Ook op snelle internetlandlijnen?

Ik lees nu dit weer:
http://tweakers.net/nieuws/110177/telenet-verhoogt-downloadlimiet-fiber-100-internet-van-150gb-naar-200gb.html

Lijkt me echt onhandig, een game downloaden(Steam) en je bent 1/3 van je limiet kwijt. Netflix 4k-streams erbij, moet je op een gegeven moment op gaan passen.

Zit er een technisch probleem achter of is het meer klantje pesten?

Toegevoegd na 11 uur:
Ik bedoel dus in vergelijk met Nederland bijvoorbeeld waar we amper datatlimieten kennen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Internet
1.8K

Antwoorden (1)

Daar zitten fysische, economische en financiele redenen achter.
Een kabel heeft een beperkte transportcapaciteit. Die moet op de een of ander manier over alle gebruikers worden verdeeld. Daarbij moet ook rekening worden gehouden met eventueel nieuw te bouwen wijken. En verder zullen ze niet meteen de hele capaciteit gebruiken, omdat ze dan het risico lopen dat ze in de toekomst al weer nieuwe kabels moeten aanleggen.
Ook is het dataverkeer sterk wisselend. Vooral filmpjes streamen vreet capaciteit. Daarom kunnen ze beter meteen je data afname beperken, dan dat ze zeggen dat je onbeperkt data krijgt, en dat je dan in de spits ineens een half uur moet wachten op een internetpagina. Als in de praktijk blijkt dat er genoeg reserve is, kunnen ze af en toe de limiet verhogen. Beter dan dat ze achteraf moeten limiteren.
Verder is er een verkooppolitiek. Je betaalt per Gb. En er moet ruimte vrij blijven om mensen met uitbreidende datahonger meer capaciteit te leveren.
Ook kost het computer capaciteit om die data te leveren. En meer computers kosten geld.
Er zijn dus meerere afwegingen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En hoe is de situatie in Nederland waar we amper datalimieten kennen verschillend dan? Hoogstens wat FUP's die niemand echt aanhoudt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heeft België een technisch minder netwerk dan Nederland, welke vanaf het begin nooit datalimieten heeft gekend (zover ik weet althans).